Όλη η αιτιολογική έκθεση του ΥΠ.ΕΣ για τη διάσπαση του Δήμου Κέρκυρας



Τι αναφέρει η αιτιολογική έκθεση του ΥΠ.ΕΣ για την Κέρκυρα και τα Διαπόντια Νησιά.
Με την παρ. 1 του άρθρου αυτού συστήνεται ο Δήμος Βόρειας Κέρκυρας, ο Δήμος Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων και ο Δήμος Νότιας Κέρκυρας και σκοπείται η επωφελέστερη ανάπτυξη της νησιώτικής περιοχής της Κέρκυρας, η αποτελεσματική διαχείριση των τοπικών υποθέσεων και η αναβάθμιση των υπηρεσιών προς του δημότες. Η διοικητική ανασυγκρότηση της τοπικής αυτοδιοίκησης στο νησί της Κέρκυρας, επιχειρείται ως διορθωτική αλλαγή και απόρροια των ειδικότερων χαρακτηριστικών του νησιού, το οποίο δεν ευνοήθηκε από τον ενιαίο Δήμο.
Συγκεκριμένα, το πληθυσμιακό μέγεθος του νησιού, η ισχυρή πληθυσμιακή του πυκνότητα, η γεωγραφική κατανομή του, η εδαφική του έκταση, η γεωμορφολογία του, ο μεγάλος αριθμός των χωριών του και η διασπορά τους, το μεγάλο και προβληματικό οδικό του δίκτυο, η έντονη τουριστική ανάπτυξη, η υψηλή τουριστική επισκεψιμότητα, η αστική διαχείριση της πόλης αποτελούν τους βασικούς παράγοντες για τη διάσπαση του Δήμου Κέρκυρας και τη δημιουργία τριών νέων Δήμων.
Η διοικητική άλλωστε αναδιοργάνωση του νησιού είναι αντικείμενο δημόσιας διαβούλευσης στο νησί από καιρό και απηχεί την πλειοψηφία τόσο του Δημοτικού Συμβουλίου όσο και του Περιφερειακού Συμβουλίου, όπως αποτυπώνονται στις σχετικές αποφάσεις των οργάνων τους.
Ειδικότερα, ο Δήμος Κέρκυρας που αποτελείται σήμερα από το νησί της Κέρκυρας και το σύμπλεγμα των τριών Διαπόντιων νησιών, Ερείκουσα, Μαθράκι και Οθωνούς, έχει έκταση εξακοσίων δέκα (610) τετραγωνικών χιλιομέτρων και πληθυσμό εκατόν πέντε χιλιάδων (105.000) κατοίκων σύμφωνα με την τελευταία απογραφή του 2011, είναι ο τρίτος πιο πυκνοκατοικημένος δήμος της χώρας, με πυκνότητα πληθυσμού εκατόν ογδόντα Πέντε κατοίκους ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο (185 km2, με πρώτη την Αττική με 9δ7/km2 και δεύτερη τη Θεσσαλονίκη με 257/ km2 και προέρχεται από την συνένώση των προϋπαρχόντων δήμων Κερκυραίων, Θιναλίων, Παλαιοκαστριτών, Παρελίων, Φαιάκων, Λευκιμμαίων, Κασσωπαίων, Εσπερίων, Αχιλλείων, Αγίου Γεωργίου, Μελιτειέων και Κορισσίων, καθώς και των τριών Διαπόντιων Νησιών Ερείκουσα, Μαθράκι και Οθωνοί. Το νησί, εξαιτίας όλων των ως άνω αναφερόμενων παραγόντων, λειτουργεί ούτως ή άλλως, με μία σχετική αυτοτέλεια σε τρεις εδαφικές ενότητες, Βορράς, Μέση, Νότος, ώστε η διαίρεσή του σε τρεις δήμους να αντανακλά την πραγματική διάρθρωση και ζωή του νησιού.
Συγκεκριμένα, το νησί της Κέρκυρας έχει ένα από τα πιο πυκνά οδικά δίκτυα της χώρας λόγω του μεγάλου, αριθμού χωριών και οικισμών, (αριθμεί περίπου 280 χωριά και οικισμούς), με 60 χλμ εθνικό οδικό δίκτυο, 400 χλμ επαρχιακό οδικό δίκτυο, 500 χλμ δημοτικό οδικό δίκτυο, 600 χλμ αγροτικό οδικό δίκτυο, καθώς ο κερκυραϊκός ελαιώνας αριθμεί τέσσερα εκατομμύρια ελαιόδεντρα και απαιτεί ένα μεγάλο δίκτυο αγροτικής οδοποιίας.
Τόσο λοιπόν οι μεγάλες αποστάσεις πολλών χωριών και οικισμών από το διοικητικό κέντρο του Δήμου της Κέρκυρας, όσο και η συντήρηση των δημοτικών και επαρχιακών οδών, καθιστούν προφανή την ανάγκη για τη δημιουργία των τριών νέων δήμων. Περαιτέρω, στο Βορρά οι δύο ορεινοί όγκοι του Παντοκράτορα και των Λακώνων δυσχεραίνουν κατά πολύ την επικοινωνία των δημοτικών ενοτήτων του Βορρά με το νυν διοικητικό κέντρο του νησιού και άρα την απρόσκοπτη πρόσβαση των κατοίκων στις διοικητικές υπηρεσίες και την απόλαυση υπηρεσιών που είναι άμεσα συνδεδεμένες με την ποιότητα ζωής, όπως είναι η καθαριότητα, ο φωτισμός, η ασφάλεια του οδικού δικτύου.
Για τη διάσπαση του ενιαίου δήμου λήφθηκε επίσης υπόψη η έντονη τουριστική ανάπτυξη του νησιού, με ισχυρές υποδομές και μεγάλο αριθμό επισκεψιμότητας, η οποία αποτυπώνεται σε 2.260.000 αεροπορικές αφίξεις τουριστών και 735.000 αφίξεις τουριστών από την κρουαζιέρα. Είναι προφανές ότι αυτό δεν είναι δυνατό να αποτελεί αντικείμενο διαχείρισης ενός Δήμου, χωρίς ταυτόχρονα να επέρχεται παραμέληση των λιγότερο τουριστικών περιοχών του νησιού.
Η δε πόλη της Κέρκυρας, με πληθυσμό 35.000 κατοίκων, είναι Χαρακτηρισμένη ως μνημείο UNESCO, επιφορτισμένη με την ταυτόχρονη διαχείριση δύο φρουρίων και της ιστορικής Παλαιάς Πόλης της Κέρκυρας, καθώς και με τρεις επιπλέον σημαντικές χρήσεις εντός των διοικητικών της ορίων: του αεροδρομίου, του κεντρικού επιβατικού λιμένα και του λιμένα των κρουαζιερόπλοιων, τα οποία και απορροφούν σημαντικό κεφάλαιο από τις δημοτικές υπηρεσίες.
Τα τρία Διαπόντια Νησιά, λόγω της ιδιαίτερης θέσης τους ως νησιωτικό σύμπλεγμα στο πιο βορειοδυτικό μέρος της χώρας, ευρισκόμενα ανάμεσα σε Ιταλία και Αλβανία, είναι εύλογο να ενταχθούν στο Δήμο Κεντρικής Κέρκυρας, αφού κατά κύριο λόγο εξυπηρετούνται με μεταφορά οχημάτων και επιβατών από το λιμάνι της Κέρκυρας.
Για τη διοικητική αναδιοργάνωση του νησιού, πέραν των προαναφερθέντων ειδικότερων χαρακτηριστικών, λήφθηκε υπόψη και το γεγονός ότι οι νέοι δήμοι μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες εκπαίδευσης και υγειονομικής περίθαλψης των δημοτών, καθώς ήδη λειτουργούν εντός των ορίων τους υπηρεσίες παιδείας και υγείας, καθώς και ότι ο μέσος πληθυσμός εκάστου εκ των τριών δήμων προσεγγίζει το μέσο όρο πληθυσμού των δήμων της χώρας.

Σχόλια

Δημοφιλέστερα άρθρα

Το "Νησί της Καλυψώς" σύμφωνα με ιστορικούς χάρτες βρίσκεται ΒΔ της Κέρκυρας (φωτογραφίες) diapontia.gr

Οθωνοί - Οτράντο: Δεν τα κατάφερε ο Σπύρος Χρυσικόπουλος.

Δρομολόγια πλοίων για τα Διαπόντια Νησιά. - diapontia.gr

Οι νέοι αντιδήμαρχοι του Δήμου Κεντρικής Κερκύρας και Διαποντίων Νήσων.

Οθωνοί: Τρικουάζ νερά και 4,5 μήνες καλοκαίρι. Γιατί επιλέγουμε και φέτος να τους επισκεφθούμε.

ΟΧΙ στις ανεμογεννήτριες που θα αποτελειώσουν τα Διαπόντια Νησιά.

Νέο άρθρο της Daily Telegraph για τα "ακατοίκητα Διαπόντια Νησιά". - diapontia.gr

Από 1η Μαρτίου ξεκινά το ΒΑΜΟΣ. (Δρομολόγια και τιμές)

Επικοινωνία με τη σελίδα diapontia.gr